België is mooi, België is lelijk. Het hangt er maar vanaf hoe je het bekijkt. Langs het water is mooi, denk ik dan vaak wanneer ik fiets langs de kanalen en rivieren rond mijn thuisstad Gent. Rij vanaf Lovendegem langs de Lieve naar Waarschoot, steek het Lembeekse Bos door naar Watervliet en langs de kreken van het Meetjesland naar de Westerschelde, en je ziet dat waar water is de natuur zich beter weet te handhaven. Waarom dan niet een stap verder, en vanop het water het land bekijken? Als hiker of fietser heb je niet zomaar een boot bij de hand en dan is een packraft een mooie oplossing. Een packraft is een ultralicht rubberbootje. Het idee komt uit Alaska: altijd je boot bij je in de rugzak. Hij weegt twee kilo en je blaast hem op met een nylonzak. Je kunt er een rugzak op meevoeren en zelfs een fiets. Daarom besloot ik er eentje te huren bij de Duitse importeur, packrafting.de. Ze stuurden hem op met de post en ik mocht hem twee dagen houden voor zestig euro, dus ging ik op zaterdag varen met de kinderen op de Gentse kanalen en op zondag op het meer van L’Eau d’Heure in Henegouwen. Conclusie? Try-out geslaagd en tijd voor een tweede ronde.

packrafting Ghent, Belgium © Wieland De Hoon, Saskia Dendooven 20

Sam likes packrafting, Eau d’Heure, Belgium © Wieland De Hoon, Saskia Dendooven 2012
We did(n’t) blow it this first time © Wieland De Hoon, Saskia Dendooven 2012